Inte övertygad..

Förra veckan fick jag veta att skivbolaget Universal har fått klartecken att köpa upp EMI. Jag gillar inte riktigt idén av flera anledningar.. Bl.a. gillar jag inte det faktum att Universal antagligen är det skivbolag som producerar flest nya artister. Problemet är just att dte är artister som är en framtagen produkt, som t.ex. Idoler. Det genuina med musik har försvunnit någonstans längs vägen när det kommer till den här sidan av branschen. Ett annat problem jag har med affären är att Universal får ta över alla EMIs skivkontrakt, bl.a. med artister som Madonna, Lady Gaga, Roxette, Rihanna och många fler. Detta kommer att leda till att Universal helt ohotat kommer att kontrollera stora delar av världsmarknaden med ca 40%. Innan har man talat om "The Big Four" bestående av Universal Music Group, Sony Music Entertainment, EMI Music och Warner Music Group som tillsammans har kontrollerat drygt 70 % av världmarknaden. Ja, ni förstår vad som händer med konkurrensen när det största bolaget köper upp ett av sina konkurrentbolag..
Dessutom är det tråkigt av rent historiska skäl eftersom EMI är världens äldsta skivbolag och har haft artister som The Beatles, Elvis Presley, The Beachboys, Pink Floyd, Frank Sinatra, Sex Pistols, David Bowie, Queen, R.E.M m.fl. m.fl.
Av vad jag har förstått är det givetvis EMIs skivkontrakt som Universal vill åt och tänker sälja av delar av boleget på annat håll.. Det är ju dock fullt förståeligt att de är intresserade av det, trist men sant.. Det blir intressant att se vad som händer. Jag dömer inte,  jag är bara lite kritisk.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0