Hepp hopp, hemma igen!

Kom hem i torsdags igen efter en mycket intressant danmarksvistelse. Intressant i dubbel bemärkelse. Huvudsyftet med resan var att kolla på tegel och besöka ett tegelbruk. Vår lärare har innan resan sagt att vi självklart ska följa med, det brukar nämligen vara riktigt bra, intressanta saker att titta på, bra boende och bra mat. Man blir bjuden på värsta braklunchen och tegelföretaget betalar hela resan. Det stod även i schemat att vi skulle bli bjudna på middag så alla kom överens om att vi nog skulle ta med oss lite finare kläder. Den stora frågan är bara om vår lärare någonsin har varit med på resan? Antagligen inte.

På vägen ner åkte vi in en sväng i Örestad, sedan besökte vi ett konstmuseum (inte för att titta på konsten utan byggnaden) i Sorö och ett kulturcentrat "Nicolai" i Kolding innan vi anlände till hostelet där vi skulle bo, som var det konstigaste jag någonsin har varit med om. Vi åkte och åkte utan att se skymten av någon stad och plötsligt mitt i vad som kändes som en by i ingenstans stannade vi. Tydligen befann vi oss i Vollerup 6 km utanför staden Sönderborgs stadskärna. I Vollerup fanns absolut INGENTING annat än villor. Det visade sig att den flådiga middagen skulle intas på vandrarhemmet och den bestod av kyckling, ris, currysås och sallad. För vegetarianerna fanns ingenting så dom fick äta ris, sallad och sås och vaganen fick äta ris och sallad. Hela Hostelet i sig var också mycket märkligt och MYCKET kitschigt, jag känner att bilderna får tala för sig själva.

Efter middagen tog vi en promenad eftersom det inte fanns så mycket annat att göra, alla hade fått för sig att havet bara låg en bit från hostellet och vi traskade ditåt, när vi närmade oss riktigt kände man hur det började blåsa lite mer och efter ca 10 minuters promenad kom vi fram och upptäckte.... en åker! Jahapp fint.

Dagen efter var vi till tegelbruket vilket var mkt intressant, den såkallade braklunchen var verkligen jättegod (så länge man inte var vegetarian eller vegan vill säga) vi fick grillat kött med potatissallad, vanligsallad, dressing och bröd. Mums! Efter lunch bar det av in till Sönderborg för att kolla på Universitet och sedan var dagens program slut med informationen: För dom som inte vill följa med till vandrarhemmet nu är det bara att ta en buss senare. Vi stannade såklart och kollade på en gång hur bussarna gick. Sista direktbussen gick 18.40. Efter lite överläggningar blev beslutet "Vi tar en taxi". Lite shopping och sedan middag. Jag åt en underbar sparrisrisotto med vitt vin och efteråt drack jag en underbart god smoothie.

Det Vandrarhemmet ska ha cred för är iaf frukosten som faktiskt var riktigt bra för att vara ett hostel. Efter att den intagits på torsdagen åkte vi hemmåt med tre stopp på vägen, ett vid Trapholt konstmuseum, ett vid Kolding slott och ett vid en bank i vackra Middelfart.

Ett långt inlägg blev det men det var en synnerligen intressant upplevelse kan jag lova!

Konstmuseum i Sorö

Nicolai i Kolding

Våååår!

Sällskapsrum på vandrarhemmet..

Sötaste någonsin, en näsbjörn.

..och en get

Entrén..

Notera plastkossans huvud till vänster i bild...

På bruket fanns det måååånga tegelstenar

..I olika färger och former

Konstmuseum i trapholt

Kolding slott

Banken i Middelfart

Fin staty framför banken :)